solat tidak ikhlas??

Penulis : Cik Puan Masa : 1:02 PM Comments : 2 Labels :
assalamualaikum wbt..

sblum cik post panjang lebar tajuk d atas..cik mnta maaf jak lah klaw ada ssipa yg trasa.cikwat entry ne bkan 2k menyindir..kta sma2 hmba ALLAH.s0 yg baik 2 datang dari ALLAH n yg buruk 2 datang dari dri cik sndiri..

“Hanyasanya Aku menerima solat itu dari orang yang merendahkan diri kerana kebesaranKu dan dia tiada pula menyombongkan dirinya terhadap makhlukKu, tiada terus-menerus mengerjakan maksiat kepadaKu, dia menghabiskan semua harinya dengan berzikir kepadaKu, dia sentiasa berbelas kasihan terhadap kaum fakir miskin, Ibnu Sabil (musafir) dan janda-janda, dia berbelas kasihan juga terhadap orang yang di timpa musibah. Orang itu bercahaya laksana cahaya matahari. Akan Aku lidunginya dengan kebesaranKu, akan Aku memeliharanya dengan malaikat-malaikatKu. Akan Aku berikannya cahaya ketika di dalam kegelapan, akan Aku berikannya kesopan-santunan ketika di dalam kekerasan. Perumpamaannya di antara makhluk-makhlukKu seperti perumpamaan syurga Firdaus antara syurga-syurga yang lain.” (Riwayat Bazzar)


kalaw di dalam solat manusia harus merendah diri.d luar s0lat pun dia harus bersifat dmikian.kalw s0lat itu d jadikan untuk menunjuk2 ataw bermegah2 supaya mendapat pujian org,maka jadilah s0lat itu sbgai 1permainan dan tentulah s0lat serupa ini jauh dari boleh d trima oleh ALLAH.lantaran itu d dalam firmanNya d dlam hadis Qudsi d atas d katakan bahawa DIA(Tuhan) akan hanya akan menerima solat org yg mrendahkan diri kpada Nya.
solat mmpunyai fungsi yg jelas iaitu untuk mingati Allah dan untuk mnghindarkan manusia drpada sifat keji n mungkar.jika ssorang  mnunaikan solat n dlam masa yg sma dia menghina n mburuk2 kan saudara ssama islam nya maka ini brmaksud solat nya TIDAK mmnuhi syarat sperti yg d khendaki.s0lat yg menunjuk2 tanpa mplajari sgala rukun n syarat sahnya, maka ibadat s0latnya ibarat asap hitam yg brkumpul yg hanya mcmarkan diri sndiri d hadapan ALLAH SWT,..
Mmg bnar s0lat mncegah pelaku nya dari mlakukan kjhatan n kmungkaran(al-Ankabut:45)
dmikian janji Allha trhadap hmbaNya yg mndirikan s0lat.br pun firman Allah ne jelas maksud n pmhamannya,namun banyak lg rhsia yg prlu d plajari n d fahami brkaitan dgn pncgahan kejahatan n kmungkaran ini.
Ss0rang itu apabila smbhyang nya smpurna dgn rukun dgn syarat nya maka sah lah s0lat itu.Namun,br pun s0lat itu sah ini TIDAK brmkna bhawa Allah SWT akan mnrima s0lat tadi.s0lat x d triama Allah br pun sah!!n Xbrupaya mncegah plakunya daripada mlakukan prbuatan mungkar n kjahatan.sifat Xkhusyuk bleh bralu krana s0lat yg d lakukan bkan krana Allah ttapi smata2 untuk menunjuk2..


s0 ssiapa yg s0lat hanya utuk mnunjuk2 n brmegah2.baik xpayah s0lat lah.jgan lah jadikan s0lat ne mcm permainan k..jgn plak ada 2 baru s0lat sbuh 2rakaat..d heb0h 1dunia..2 da trmasuk dlm mnjuk2 gak 2..tp jgn lah buruk2 kan 0rg yg xs0lat...br pun ss0rang wanita 2 xbrtudung(ne contoh)kita x taw stiap amalan yg da d wat nya...mgkin kita lihat dia Xpakai tdung tapi s0lat dia Xprnah tinggal...s0 musahabah lah diri..nilai diri kita sblum kita mnilai diri org..

wassalam..

2 comments:

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee