Dugaan Bertunang

Penulis : Cik Puan Masa : 11:05 AM Comments : 1 Labels :
Assalamualaikum Wbt.
         Siapa sini dah terikat dengan tali pertunangan?Mesti ramai kan yang dah bertunang ataw pernah bertunang ataw pernah bertunang tapi hajat tak kesampaian.Untuk pengetahuan korang aku buat entry ne sebab aku juga sedang melalui saat bertunang ne.Betunang ne tak semestinya sarung cincin jak lepas tu kenal hati budi,kenal2 dengan famly lepas tu kawin.weiiiii bukan macam tu jak k,Banyak lagi dugaan dan halangan yang terpaksa di tempuh segelintir pasangan.Yelah tak semua tu bertunang sehari,sebulan,setahun kan.Mungkin ada juga yang betahun2.Sampai 5tahun???pun ada.....
         Bertunang 1 bulan pun macam2 masalah yang terpaksa di tempuh.Ada yang try elak masalah..try sehabis mungkin.Tapi mampukah kamu mengelak sedangkan Allah tu selalu menguji.Sedangkan dalam sehari macam2 perkara terjadi apakan lagi sebulan,setahun.Ada sorang makcik pernah kata Lelaki yang pertama pinang kita adalah lelaki yang terbaik untuk kita.Bila di fikirkan kan balik tak logik juga lah kan.Bagi aku siapa pun jodoh kita dialah yang terbaik untuk kita.
        Kata orang bertunang lama2 ne panas.Maksud panas tu maknanya tak baik lah kan.Yaaa yang ne aku setuju.Tunang lama2 ne memang tak baik.Macam2 hal kita kena handle,macam2 kerenah kita terpaksa atasi.Dan time tunang ne lah orang suka jajah nama kita semata2 nak tengok si pasangan tu berpisah.yelah nama kita sekarang tengah hot kan,carta hati kita tengah melonjak naik tu yang ada orang jelous.*Siapa nak muntah silakan*Kekadang ada yang kaitkan dengan scandle2 lah,dengan sikap2 buruk si tunang tu lah,ada yang menghasut buat benda yang tak baik lah,dan ada juga yang memburuk2 kan si bakal mentua.So perkara2 macam ne baik abaikan saja.korang tak rugi sesen pun kalau korang tak layan manusia2 mcam tu.Baik korang buat solat hajat minta di panjangkan jodoh kan baik :)).Manusia2 yang suka memburuk2kan kita tu mama kata dia tengah di kipas iblis.Tu yang buat dia dengki dan cemburu tengok kita bahagia.
         Cemburu buta..yaaaa ne juga salah satu punca pergaduhan.kekadang aku pun terfikir Salahkah kalau kita Cemburu melihat pasangan kita mesra dengan pompuan lain walaupun pompuan tu kawan baik,terbai dan the baikkkk kita.Memang wajar kita di katakan cemburu tak bertempat tapi korang pernah terfikir tak kita ne pun manusia sama juga di ciptakan berotak untuk berfikir.bermata untuk melihat,bertelinga untuk mendengar Dan BERHATI untuk berperasaan.Berperasaan bukan bermaksud syok sendiri tau.Salahkah kalau aku kata aku jelous tengok fiance aku mesra dengan cousin atau kawan2 aku?Bagi aku selagi mereka bukan muhrim dan selagi mereka Sah dinikahkan selagi itu aku letak perasaan cemburu aku tepat2 di hati aku.So jangan salahkan aku jika aku cemburu tak bertempat sebab aku juga punya hati dan perasaan seperti kamu:)

         Salah faham juga selalu terjadi walaupun kita try elakkan.Yelah kita sama2 manusia punya hati yang selalu terasa tersentuh walaupun masalah tu sekecil kuman.Dan orang pompuan lah yang cepat tersentuh hati.why?sebab pomuan ne kan sensetif dan termasuklah aku.Tapi kalau bleh kita sama2 try kuatkan hati untuk menjaga hati2 manusia sekeliling kita supaya tak ada lah terjadi salah fahamnya.

         Sebenarnya semua keputusan tu ada di tangan kita sama ada pertahankan pertunangan korang ataw lepaskan tanpa ada ikatan hati lagi.Tapi selagi masih ada sayang belajarlah mengalah demi sebuah kebahgiaan.Tapi kalau memang tak bleh di petahankan lagi anggaplah semua yang berlaku tu sebagai kemanisan dari sebuah pengajaran.Andai dia jodoh kita,sesakit mana pun cubaan yang kita terpaksa tempuh insyaallah akan di ijab kabul juga.Dan di situlah titik air mata kebahagiaan anda.Andai hubungan korang tak dapat di pertahankan lagi cahaya kebahagiaan pasti ada untuk anda.Allah maha mengetahui dan maha penyayang..Cehhhhhh...pandai jak lah aku ckp kan.
         Semua yang baik tu datang dari Allah dan setiap yang buruk tu datang dari diri kita sendiri.Tawakal dan sedia menempuh dugaan semasa bertunang ataupun berumahtangga.
Wassalam :)

1 comment:

  1. dlm hdp stp yg kta lakukn psti da hlgn&xkn prnh benti slgi msh b'nyawa,,,
    pa pun ska kata2 cik perenggan akhr 2,,,:)
    pndi b'kata2 ya,,,

    ReplyDelete

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee