Bahasa Melayu Moden

Penulis : Cik Puan Masa : 4:50 PM Comments : 8 Labels :
Assalamualaikum Wbt.
Sekarang zaman dah banyak berubah,dah semakin canggeh monggeh.Jadi ayat pun dah semakin canggeh juga.Banyak ayat bahasa melayu yang di ubah mengikut arus kemodenan.Dan ayat tersebut tak tertulis pun dalam buku dewan bahasa dan pustaka.Siapa yang mewujudkan ayat2 tersebut?sayapun tak tahu.Entry ini di tulis bukan untuk menyindir siapa2.Ini cuma pendapat saya sahaja.Siapa tak setuju sila tunjukkan muka anda,dan saya akan terajang menggunakan jari kelingking kaki saya..huaaahuaahhuaa.
Ok,balik ke topik asal..Saya bagi contoh ayat yang sudah di modenkan.
"cemekom.hy kowangx celamad petangs.ngah uat pe tueee?ngah baca blogx ea.elehhh tamo ngaku letewwww.alololo..comei2..ngeeeee.owkey lax,cmpai cni sja..neyhhh tuk kowangx muaxxxxxx cayunk kowangx cangat2"hahhhhh...ne contoh ayat.Selalu nya ayat2 macam ne di guna time bermaseg2 kan.Tetapi ada juga blogger yang taip ayat mcm tu dalam entry.Cuma tak ramai lah..ada dalam 2,3 orang saya pernah Terlihat.
Saya mau tau,apa motif korang taip ayat macam tu?supaya apa??comel??
yelahhhh...korang memang comel punTapi cuba korang fikir,yang baca entry korang tu bukannya 12tahun ke bawah sahaja, tapi ramai yang dah berumur*like me*cuba korang imagin kalau makcik2 yang baca entry korang tak pun pakcik2,tak pun datuk2,nenek2(heyyyy jangan gelak,atuk2 nenek2 dah moden,ada yang suka baca berita,gosip2 kat blog tau)hahhhh..terbelit2 lidah mereka baca entry korang tauuu..nasib baik lidah kita ne cuma satu.Kalau ada dua mungkin dah tertocang rapi dalam mulut.Lepas baca entry korang mulut macam ??
0k..Setiap yang baik tu datang nya dari Allah dan setiap yang buruk tu datang dari riri saya sendiri.Maaf kalau ada yang terasa.Pengajarannya..sama2 kita perbetulkan setiap ayat2 yang terlalu moden tu.Jangan rosakkan bahasa kita.Bahasa jiwa bangsa..PeaCe !
buiiii...buiii (mulut itik)



8 comments:

  1. @TiranaAduka
    opppsssss....alahhh..saya pon macam tu juga kekadang.hobby ubah2 ayat :D

    ReplyDelete
  2. ahakz thank sudi reply komen saya

    ReplyDelete
  3. @TiranaAdukahehehe...dan trima kasih sebab sudi tinggalkan komen^^

    ReplyDelete
  4. sy pun muak dgn tlsn cm 2 & nek m'yampah,,,^^

    ReplyDelete
  5. nasibla kita tak suka penggunaan kata2 yang mcm tu, even taip msg pun tak gitu...syukur2...hehehe

    ReplyDelete
  6. @Izzah Norlizah Menyampah tengok mulut itik..waahahhaa

    ReplyDelete

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee