Fungsi Sebenar Poket Kecil Pada Seluar Jeans

Penulis : Cik Puan Masa : 1:28 PM Comments : 8 Labels :
Assalamualaikum wbt :)

Korang mesti pernah tertanya2 kan kenapa ada poket kecil kat seluar jeans.Yealah dah ada poket pon nak tampal poket kecil lagi kat dalam poket tu,tapi comei kan poket tu..Mehhh baca info yang cik dapat dari penpatah.Cik kopipes jae lah ea malas nak taip panjang2..hohohoh



Sekali pandang saku kecil ini tak ada fungsinya selain hanya tampalan untuk menambah aksentuasi gaya pemakainya, atau mungkin ciri khas seluar jeans. Namun, dari saku comel inilah sebenarnya boleh dibaca sejarah seluar yang dipopularkan oleh Levi Strauss tahun 1880 ini, lapan tahun selepas jeans masuk ke Amerika Syarikat (AS) tahun 1872.

Sebagai jenis tekstil, jeans pertama kali dibuat di Genoa, Itali tahun 1560-an. Kain seluar ini biasa dipakai oleh angkatan laut. Orang Perancis menyebut seluar ini dengan sebutan "bleu de Genes", yang bererti biru Genoa. Meski tekstil ini pertama kali dihasilkan dan digunakan di Eropah, tetapi sebagai fashion, jeans dipopularkan di AS oleh Levi Strauss, seorang pemuda berusia dua puluh tahunan yang mengadu nasibnya ke San Francisco sebagai peniaga pakaian. Ketika itu, AS sedang dilanda demam emas.
Akan tetapi, sampai di California semua barangnya habis terjual, kecuali sebuah khemah yang terbuat dari kain kanvas. Kain kanvas ini dipotongnya dan dibuatnya menjadi beberapa seluar yang dijual pada para pekerja lombong emas. Dan ternyata para pekerja menyukainya kerana seluar buatan Strauss tahan lama dan tak mudah koyak. Merasa mendapat peluang, Strauss menyempurnakan "penemuannya" dengan memesan bahan dari Genoa yang disebut "Genes", yang oleh Strauss diubah menjadi "Blue Jeans".


Di sinilah para pelombong tambah menyukai seluar buatan Strauss dan "menobatkan" seluar itu sebagai seluar rasmi para pelombong. Para pelombong emas itu menyebut seluar Strauss dengan "those pants of Levi` s "atau" Celana Si Levi ". Sebutan inilah yang memulakan tanda dagang pertama seluar jeans pertama di dunia.

Naluri perniagaan Strauss yang tajam membuatnya mengajak pengusaha sukses Jakob Davis untuk bekerja sama, dan pada tahun 1880 kerja sama itu melahirkan kilang seluar jeans pertama. Dan produk reka bentuk mereka yang pertama adalah "Levi` s 501 ".

Produk reka bentuk pertama memang dikhaskan bagi para pelombong emas. Seluar ini mempunyai 5 saku, 2 di belakang dan 2 di depan, dan 1 saku kecil dalam saku depan sebelah kanan. Kerana diperuntukkan bagi para pelombong, saku ini tentu bukan untuk bergaya-ria. Tetapi saku atau poket comel kecik molek ini dirancang untuk menyimpan butiran-butiran emas yang berukuran kecil.



Nota Jari Kaki : Cik baru jae balik dari kampung.So bercuti lah cik berblog selama beberapa hari..

8 comments:

  1. pernah baca pasal ni dulu.. dlm 1 blog tu.. cuba kalo xde poket kecik tu, nmpk mcm x menarik pulak kan.. semestinya ada fungsinya tersendiri..

    ReplyDelete
  2. waaahh ! good info. hda pon baru tahu. hikhik :D

    ReplyDelete
  3. pernah dengar jugak ni,tiba2 ju ada poket kecik tu kan,heee

    ReplyDelete
  4. @Deqla Manjewyeah..tu lah pasal..kalau husb cik letak duit syiling kat poket tu..hihi

    ReplyDelete
  5. Okje macam pernah baca entri ini ...kat ne? Kurang ingat! Bukan cik pernah keluarkan ke?

    ReplyDelete
  6. @hainom OKjeehhhehhh...ta penah pon..pestaim ne cik keluarkan..masih fresh ne sissss..hahhaaa

    ReplyDelete

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee