Jom Kenali

Penulis : Cik Puan Masa : 5:30 AM Comments : 18 Labels :

Tolong kenalkan kat bapa,somi,adik,abang korang mana satu halia,mana satu kunyit,mana satu lengkuas dan mana satu temulawak ek.(Padahal cik pon pestaim tengok temulawak ne.Selama 23ahun cik hidup di muka bumi ne,tak penah pon cik jumpa dengan temulawak ne.dasyat tak..dasyat tak :D
Orite,dah kenal isi nya,meh kenal-kenal dengan pokok nya pulak..
Pokok lengkuas
Pokok kunyit
Pokok temulawak
Pokok halia
Kat kampung,mama cik ada tanam halia,kunyit dan lengkuas.Tapi bila mak suruh cik amik halia,cik terambil kunyit...Bila mak suruh amik lengkuas cik amik halia pulokkkk.Penah sekali tu,mama mak suruh amik halia kat depan rumah kata nya.Puas cik pusing-pusing cari mana sau pokok halia,tak jumpa-jumpa..Last-last mak sendiri turun amik sambil bebel-bebel ka cik.Serius,cik memang buta pokok.Ne pon cik baru belajar hari ne..kohkohkoh.
Benda wajib ada kat dapur cuma halia dan kunyit jae.Kunyit pon guna yang serbuk,beli kat mall.Lengkuas tu,penah jugak Mil cik beli tapi kurengggg lah.Temulawak??Lagi lah cik tak ahu apa fungsi nya..kohkohkoh.




Nota Jari Kaki : Agak nya ada tak kat sini tak penah nampak 4benda kat atas tu??(benda ke?hentam je lah..hahhhahaa)

18 comments:

  1. Ermm.....mcm sama jer...cuma halia tu jer yg senang nak beza cik puan...klu pergi pasar jgn tersalah beli sudah lah kan...pokok temulawak mcm nak sama dengan kunyit...hehe

    ReplyDelete
  2. Serius temulawak nda pernah kak mia nampak...baru tahu rupa dia lebh kurang cam lengkuas dan kunyit...hehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...pernah dengar pokok kunyit hitam tak? rupa daun seiras kunyit tp daun tak berbau...dulu2 masa kecik selalu tersilap ambil antara daun kunyit ngan kunyit hitam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam...aihhhh...kunyit hitam pun ade????tak penah cik dengar ne..baru nak search google...kihkihkih

      Delete
  4. Kakak hidup dari baby hingga besar di kampung Cik jadi semua ini kakak kenal. Temu lawak ni kalau keluarga kakak sangat berguna waktu berpantang. Begitu juga dgn halia bara (halia bara bau halia tapi warna isinya merah). Lengkuas, kunyit dan halia biasalah buat masak. Ada lagi cekur seakan-akan juga tapi kecik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak nya masih banyak yang cik tak penah jumpa ne kak...
      cik pon dok kampung jugak,tapi 3benda tu je cik kenal..hahhaa

      Delete
  5. pokok kunyit dan temulawak tu dah seolah2 nak sama...

    ReplyDelete
  6. kadang keliru sebab pokok lebih kurang jer...bagi yang jarang2 nampak lagi la keliru habis...kan.

    ReplyDelete
  7. selalu tak dpt bezakan temulawak dgn kunyit, sebab lebih kurang je..

    ReplyDelete
  8. hahhaa...cikkk..oh cik... kakak yg failed pokok temulawak jak kali..yg lain2 kenal jugak...:)

    ReplyDelete
  9. kat kg saya ada pokok temu lawak ... insah Allah , saya kenal semua pokok tuh .

    ReplyDelete
  10. dulu ada la pokok2 ni dekat umah..tapi sekarang cuma ada pokok lengkuas je..len semua mati..hehee..tapi miza tak reti sangat la nak bezakan..wuhuhuu

    ReplyDelete
  11. Temulawak tu dorang buat krim sapu kat muka...tapi jarang kita tengok...

    ReplyDelete
  12. Seriously. . Suami zara mmg slalu salah bli ni kalo zara pesan.. haha

    ReplyDelete
  13. Akak xpnh nmpk temulawak lg..krim temulawak pnh dgrla dn guna.mmg hmpr sma dgn knyit.blh tkliru.. :)

    ReplyDelete
  14. Kalau tengok buahnya rasa mcm kenal cuma temulawak tu....mmg jarang jugak tengok....walaupun dah lebih suku abad hidupnya...hehe
    Mau konfius jugak okje kalau tanya mana daun temulawak....yg lain masih boleh kenal lagi kot.... je tu cik....

    ReplyDelete
  15. time kecik kecik memang xtau lah kasi bezza mana halia dgn kunyit. erm temulawak nih pulak pestime dgr he

    ReplyDelete
  16. Kalo halia kunyit cekur tu akak tau la ..temulawak tu akak tak tau..baru 1st time nenguk..tetibe teringat krim muka temulawak.
    Mmg dia buat dr temulaeak ker tu...

    ReplyDelete

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee