Resepi Ikan Siakap 3 Rasa

Penulis : Cik Puan Masa : 6:00 AM Comments : 20 Labels :

Ingat lagi tak ikan masak 3rasa cik hari tu.Cik nak share resepi ne kat korang..Yalah kut-kut ada yang dah bosan asyik masak ikan goreng jae,apa lah salah nya sekali-sekala korang tukar resepi baru,pikat perut somi korang tu oiiiiii..ececehhhhhhhh..
Resepi asal ikan siakap 3 rasa,Tapi takda ikan siakap kat pasar,cik gantikan dengan ikan merah bersize sederhana besar.Cik masak ikot apa yang ada kat dapur jae lah kan.Bak kata kak roha,Sifat derhaka dah sebati dalam diri kan..kohkohkoh.

Bahan-bahan:
2 Ekor ikan Siakap (Cik guna ikan merah yae)
Tepung jagung
Garam
Serbuk kunyit
Ajinamoto
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Bunga kantan (Cik tak letak,sebab takda..hihi)
Nenas(Cik tak letak,sebab takda jugak..hihihi)
Tomato
Sos cili
Sos tomato
Sos tiram
Jus limau nipis(Cik gantikan dengan jus limau kasturi)
Cili hijau
cili padi (Ikut suka korang lah nak pedas ka tak)
Minyak masak

Cara-cara :
Lumurkan ikan dengan garam,ajinamoto dan tepung jagung kemudian goreng ikan sehingga masak.
Di kuali lain pula tumiskan Bawang merah,bawang putih,halia.
Masukkan Sos cili,sos tomato,sos tiram,cili padi dan jus limau nipis..
Masakkan kuah sehingga pekat sedikit kemudian masukkan cili hijau dan tomato..
Tuangkan kuah di atas ikan yang sudah di masak dan sedia lah untuk melantak...kohkohkoh

Ne pestaim cik cuba,dan hasilnya memang nyummy.Somi cik pon suka tauuuu...
Dan sebelum tu cik nak jawab soklan kak okje yang komen pertama tu ek..Yang komen kedua tu cik tahu kak okje salah komen..hihihi..
Pic kat pinggan tu ikan untuk cik laki bini jaee..Tapi cik masak lebih untuk sefamly makan.Sil cik pon puji sedap..tak caya??Cuba lah nanti.....


20 comments:

  1. Perghhhh sedap tu cik.... dah lama akak tak buat siakap tiga rasa ni :)

    ReplyDelete
  2. Masak camni memang sedap...kak Mia pun selalu juga buat resepi ni..simple tapi sedap :D

    ReplyDelete
  3. kalau cik letak nenas sket, lagi sedap... try la nanti k.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. opppsss..ye terlupa cik...
      patutnye letak nenas tapi cik tak jumpe nenas kat pasar..

      Delete
  4. haha..cik! muh ikut jugak jejak akak weii..derhaka pada resepi ! nasib baik menjadi 3 rasa, bak menjadi 4 rase haa nak salah kan sapa ! akak tak tahu eah ! hehe

    akak masak ikan 3 rase hari jumaat yg lepas..memang sedap kan cik! if makan kat kedai mau tak 30 inggit kena bayor :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. derhaka sikit2 tak pe kak..janji tak keluar tajuk..kohkohkoh..
      kalau tak same,kene cari kak roha lah...hahha

      Delete
  5. Nampak pun macam sedap cik...adoi! terliur plak...haha...
    kakak copy lah..mo cuba nti...:)

    ReplyDelete
  6. akk kurang sikit ikan 3 rasa ni...selalu suka stu rasa je...hhee

    ReplyDelete
  7. wahhh.. sdp tu.. xde siakap gak.. kat peti ais tu ada talapia jer.. boleh ker? hahahhahaa...

    ReplyDelete
  8. memang terangkat la cik,miza bab ikan siakap ni tak pakar sangat tapi nanti kite cuba resepi cik ni ^ ^

    ReplyDelete
  9. kakak tengok pun tak boleh tahan Cik.
    Memang sedap. Kalau makan sekeluarga 4-5 org tak cukup ni..

    ReplyDelete
  10. Kalau ikan bawal pun sodap kan...
    kalu dah cik somi puji tu ..memang sedaplah tu...bangga...

    ReplyDelete
  11. sedapnyaa... nasib baik dah kenyang.. hua hua hua

    ReplyDelete
  12. nanti akak nak try la...memang nampak sedap sungguh ni..
    hamboi siap derhaka tu yang tak tahan tuh..kihkih..

    ReplyDelete
  13. Menarik nie cik puan...boleh ler try

    ReplyDelete
  14. Zara xpena masak 3 rasa ni.. slalu mak jaa yg masak.. Muahahahaha. .

    ReplyDelete
  15. Nmpk mgiurkn cik..t esk2 akak da bsn resipi sma ja,akk try resipi cik ne jg ya..

    ReplyDelete
  16. Rasa mcm dah baca.....tp lum komen yeh.....
    Untunglah suami dapat isteri pandai masak ikan 3 rasa ....tambah sayam le cik laki gamoknya....koh koh.....Bukan cik laki aje tu.....mertua pun makin sayam le......hehe...

    ReplyDelete
  17. Sedapnyer,,. Tp x rjin nk msk mcm cik ni...

    ReplyDelete

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee