Inisiatif Untuk Menghadapi Banjir

Penulis : Cik Puan Masa : 8:24 AM Comments : 11 Labels :
Assalamualaikum wbt :)

Selamat bercuti guyss..Hari ne ada plan nak kemana-mana tak?atau diam-diam jae kat umah.Diam-diam jae lah kat umah kemas-kemas apa yang patut,buat persediaan untuk menghadapi banjir.Yaelah mana lah tahu lepas ne kawasan korang pulak yang kena banjir kan.

Cerita pasal banjir ne cik ada terbaca satu berita kat facebook tadi.Bila mana seorang ibu tunggal mempunyai inisiatif untuk menghadapi banjir.

Seorang ibu tunggal dari Kampung Paya Garuk, Jerantut Pahang sanggup menghabiskan RM4,000 untuk membina sebuah rumah rakit bagi menempatkan barangan dan harta benda daripada ditenggelami air setiap kali musim banjir tiba.

Hanisah Mat Sarif, 45, berkata, dia membina rumah rakit itu sejak tahun 2005 bagi persediaan awal untuk menghadapi banjir yang berlaku di kampung mereka.

Menurutnya, dia yang berniaga kecil-kecilan di kampung itu perlu membuat rumah rakit itu kerana tidak sanggup mengalami kerugian besar setiap tahun akibat banjir.

“Apabila tiba musim tengkujuh saya akan simpan semua barangan rumah termasuk peralatan elektrik dalam rumah rakit ini. Alhamdulillah, usaha dan inisiatif saya ini mampu menyelamatkan harta benda daripada musnah akibat banjir."-Sumber



Nota Jari Kaki : Tak sia-sia usaha makcik tu kan.Apa-apa pon amik pengajaran.


11 comments:

  1. sekurang2nya kali ni dia dah bersiap sedia utk menhadapi banjir kan..xleh la asyik rugi je..pndai kakak ni..

    ReplyDelete
  2. Pergh, kretifnya mak cik ni...kepada mereka2 yg melihat ini lepas ini bolehlah bina rakit rumah mcm mak cik ini...terbaiklah :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekurang-kurang nye kurang sikit kerugian kan..

      Delete
  3. salam petang cik...
    wahh best jugak bina umah rakit ni,kretifnya giteww..
    bak kata pepetah~ sedia payung sebelum ujan..gud idea :)

    ReplyDelete
  4. hebat mak cik tu, dah buat persediaan awal2 :)

    ReplyDelete
  5. Disebalik nie...kreatif jugak yaa.....ermmm....

    ReplyDelete
  6. bagusnya.. x ksh la berapa yg melayang.. janji persiapan tu ada...

    ReplyDelete
  7. Teringin nak rasa..tapi bersyukr dengan apa yg kita mliki..

    ReplyDelete
  8. ada baca ni di FB CP... mmg sedih, tapi sekurang2nya makcik ni sudah buat persediaan awal...

    ReplyDelete
  9. bagus jugak idea dia ni yeh Cik......best gak tu duk atas rumah rakit.....mcm naik bot!hehe

    ReplyDelete

terima kasih dengan komen anda(✿◠‿◠)

 
Designed by NurAlja Lee